Zwangerschap en sauna

Pijnlijke spieren en het vasthouden van vocht. De zwangerschap is niet altijd een pretje. Ontspanning is erg belangrijk, niet alleen voor uzelf en voor uw lichaam, maar ook voor uw kindje. Een dagje sauna bij SpaPuur is een dag heerlijke ontspanning! U kunt tijdens uw zwangerschap naar de sauna als u dat voor die tijd ook al gewend was. Gaat u voor het eerst? Dan raden wij u af om te wachten tot na uw bevalling. Uw lichaam is op dit moment nog niet gewend aan de hoge temperatuurswisselingen. 


Waar moet u op letten?

  • Blijf niet langer dan 10 minuten in de sauna zitten
  • Neem plaats op het laagste bankje, dichtbij de uitgang. Op die manier kunt u de sauna gemakkelijk verlaten wanneer het u te warm wordt.
  • Vermijd sauna's met een hoge temperatuur.
  • Koel langzaam maar goed af. Gebruik hiervoor een koudwaterslang of een koude douche.
  • Neem een langere rustperiode dan normaal. Uw lichaam heeft moeite met de grote temperatuurswisselingen.
  • De eerste drie maanden raden wij u af om naar de sauna te gaan. Uw kindje is dan nog volop in ontwikkeling en de hoge temperatuur van de sauna zou dan schadelijk kunnen zijn.
  • De infraroodsauna wordt afgeraden vanwege de straling van de infraroodlampen.
  • Een zonnebanksessie raden wij u niet aan omdat u een verhoogde kans heeft op een zwangerschapsmasker. Een zwangerschapsmasker is een vorm van hyperpigmentatie in uw gezicht dat ontstaat door de UV straling en zwangerschapshormonen.
  • De laatste zes weken raden wij baden waarin u zit, ligt of drijft af. Denk hierbij aan whirlpools, hottubs en kruidenbaden. In theorie zou u al enige ontsluiting kunnen hebben. De kans op een infectie wordt daarmee verhoogd. Zwemmen kan daarentegen wel.

Tip: Reserveer een ontspannende facial tijdens uw dagje sauna voor een herboren gevoel! 


Voordelen van uw dagje sauna tijdens uw zwangerschap

Tijdens een dagje wellness bij SpaPuur wordt uw bloedsomloop gereguleerd door de wisselende temperaturen. Heeft u ook zo'n last van dikke enkels? Een bijkomend voordeel van de sauna is dat u erg veel vocht verliest. Pijnlijke bekken en spieren kunnen erg lastig zijn. Een rondje in ons zwembad of drijven in ons zoutwaterbad zorgt ervoor dat uw spieren eventjes ontlast worden. Het allerbelangrijkste voordeel: u ontspant!